Punoskude, kierrenaru ja moppilanka

Makrameelangan valintaopas

Ihanat makrameet ovat vallanneet monien kotien seinät, sisustustyynyt ja muut koriste-esineet ja korukaapit! Makrameesta on moneksi ja siitä voi solmeilla esimerkiksi kauniita seinävaatteita, amppeleita, lasinalusia, koristetyynyjä, koruja – vaikka mitä!

Makrameelankavalikoima saattaa kaikessa runsaudessaan olla hämmentävä varsinkin aloittelijalle. Tässä pieni makrameelankaopas !

Yksikierteinen moppilanka

Moppilangat

Niinsanotut moppilangat ovat yksikierteisiä lankoja, joka koostuu pienenpienistä yksittäisistä langoista, jotka ovat yhdellä kierteellä. Moppilangat ovat ihanan pehmeitä, mutta ne saattavat olla aloittelijoille haastavia, sillä ne alkavat purkautua melko helposti varsinkin “vastakierteeseen” solmeiltaessa. Moppilankoja kannattaakin pyöritellä aina tehdessä kierteen suuntaan, jotta se näyttää työssä siistiltä.

Moppilankojen suola ja viehätys on bohomaisen pehmeässä lookissa ja ne avautuvat superkauniisti hapsuiksi! Moppilangat ovat siis erinomaisia valintoja, jos haluat työsi langanpäät tuuheiksi hapsuiksi tai lisätä työhösi ihan vaan pelkkiä tupsuja. Kaupunkilangan moppilangoissa on paljon ohuita säikeitä, minkä ansiosta niistä tulee kauniita ja ihanan muhkeita tupsuja ja hapsuja!

Moppilanka soveltuu parhaiten erilaisiin koristetöihin, esimerkiksi seinävaatteisiin. Löysäkierteinen moppilanka ei ole välttämättä paras valinta sellaisiin makrameetöihin, johon kohdistuu paljon kulutusta, kuten rahit, istuintyynyt tai koristetyynyt.

Esimerkiksi makrameekoruissa, kuten korviksissa, käytetään yleensä hapsuuntuvaa moppilankaa.

Kaupunkilangan makrameelankavalikoimasta moppilankoja ovat ohut koruihin soveltuva n. 2mm paksu Viinikka, 3mm paksu Amuri ja paksuin 5mm Ikuri, josta syntyy supermuhkeita hapsuja ja tupsuja!

3-kierteinen kierrenaru

Kierrenarut

Kierrenarut koostuu usein kolmesta eri lankakierteestä. Ne on ns. 3 ply -lankoja. Kierrenaru on nyörimäinen, napakka, mutta kuitenkin melko pehmeä. Aloittelijankin on melko helppo käsitellä kierrenaruja, sillä ne eivät purkaudu niin helposti kuin moppilangat. Kierrenarujakin on erilaisilla kierteillä.

Kierrenaru on monipuolinen markameelanka ja se sopii oikeastaan mihin tahansa makrameetöihin. Kierrenaru hapsuuntuu, mutta hapsut vaativat ahkerampaa auki harjaamista kuin moppilangasta tehdyt, jotta se jää auki suoraksi eikä kierry takaisin kierteelle. Hyvä kikka tähän on myös kastella hapsuja harjaamisen välissä. Jotkut käyttävät myös suoristusrautaa ja viimeistelevät hapsut esimerkiksi hiuslakalla.

Kaupunkilangan makrameelangoista Tammela on 4mm paksu kierrenaru.

Punoskude

Punoskude on nimensä mukaisesti valmistettu punomalla. Se ei purkaannu ja se sopii siksi erinomaisesti myös aloittelijalle. Punoskude on todella kestävä lanka ja se sopii seinävaatteiden lisäksi myös kulutusta kokeviin sisusutussomisteisiin, kuten rahiin, mattoihin ja istuintyynyihin.

Punoskudetta ei voi harjata auki, eli siitä ei voi tehdä hapsuja. Punoskudetyöhön voi tehdä hapsut erikseen esimerkiksi moppilangasta tai kierrenarusta.

Tutustu Kaupunkilangan Manseen, joka on 6mm paksu punoskude.